Velg en side

Her om dagen tok jeg meg en spasertur ut til hytta vår, satte meg på en stein i elva som renner forbi og mediterte. Det var en veldig fin opplevelse. Midt ute i naturen, med rennende vann og i strålende høstvær!

De siste månedene har jeg virkelig meg i meditasjon og pusteteknikker. Og jeg har virkelig funnet en rytme hvor jeg får det til å passe inn i hverdagen min. Den meditasjonen som er lettest tilgjengelig for meg er å meditere på pust. Jeg har alltid med meg pusten så når jeg trenger det eller har noen minutter til overs kan jeg stoppe opp og meditere.

Jeg merker at jeg har fått en helt annen indre ro og trygghet. Jeg føler meg mer som et fjell, som ikke så lett kan vippes av pinnen. Det er veldig deilig og kommer godt med i hverdagen som småbarnsmor. Dessuten krever det veldig lite ekstra tid og du kan gjøre det hvor som helst.

Lyst til å prøve?

Finn deg en god sittestilling hvor du kan sitte med ryggen strak. Jeg pleier å sitte på noen puter slik at jeg kommer litt opp og får en liten vipp fremover i bekkenet. Du kan også sitte med ryggen inn mot en vegg, på en krakk eller på en stol. Jeg liker godt å ha et sjal eller teppe over skuldrene.

Så gjør du følgende:

  1. Mobilen i flymodus
  2. Sett på alarm 5 minutter frem i tid. Velg en annen ringelyd enn den du bruker om morgenen
  3. Lukk øynene eller finn et punkt å feste blikket mjukt på
  4. Legg merke til pusten i nesa når den kommer inn og pusten i nesa når den går ut
  5. Når du merker at tankene begynner å vandre så kan du vennlig trekke oppmerksomheten tilbake til pusten i nesa. Gjør det på en kjærlig måte, uten å dømme deg selv
  6. Når alarmen ringer skrur du den av og tar et øyeblikk til å komme ut av meditasjon før du fortsetter med dagens gjøremål

Etter hvert som du blir komfortabel med denne meditasjonen kan du øke antall minutter til 10, 15, 20 og lenger.

Bruk kommentarfeltet under til å dele hvordan meditasjon fungerte for deg og still meg spørsmål om det er noe du lurer på <3

Kommentarer

kommentarer