Velg en side

Plutselig stod jeg utenfor døra hjemme og så ned på skoene mine. De var kledd med blå plastikkposter. Hva i alle dager hadde skjedd?

Har du slike dager? Da du har så mye i hodet at du plutselig oppdager at du har glemt noe helt essensielt? Da du har organisert, løpt til og fra for å ha kontroll på alt og så plutselig står du der – med ungen på armen, utenfor døra hjemme og oppdager at du har på deg blå plastsokker?

Mammalivet er noen ganger så intenst og så fullt at hjernen sorterer ut for deg hva som er viktig og hva som ikke er viktig. Når stresset fyller kroppen så prioriteres korttidshukommelsen bort. Du glemmer, puster mer overfladisk, blir klam i håndflatene og litt ør i hodet.

Det skjer med meg også. Og når det gjør det har jeg lært meg en metode for å lande igjen i kroppen og la stresset få slippe litt taket slik at jeg kan huske bedre, puste dypere og roe ned kropp og sinn.

  1. Prioriter bort alt du ikke MÅ gjøre. Lag enkel middag som krever minimalt med innsats eller bare spis brødskiver. Dropp alt av rydding og organisering den dagen. Ta med barnet ut og vær sammen.
  2. Finn noen minutter til å PUSTE DYPT. Med en gang du merker at stresset tar overhånd kan du begynne å puste dypere, fullere og lenger ned i magen. Fortsett med å puste slik i minst 5 minutter. Til det roer seg litt.
  3. Be om HJELP. Noen ganger er 15 minutter på øyet alt som trengs. Be din kjære eller en venn om et kvarter på øyet og sett på en lydfil med avspenning slik at du får slappet godt av.

Disse 3 stegene brukte jeg den dagen i januar også. Da jeg greide å få med ungen, klærne og matboksen, men glemte å ta av plastsokkene på vei ut fra barnehagen. Det aller første jeg gjorde var å vise meg selv medlidenhet og le litt av situasjonen. Det var jo ganske komisk! Så sendte jeg en snap til de jeg kjenner som jeg vet forstår. Tok et dypt pust inn og et dypt pust ut og låste opp døra.

Dette skjer med oss alle og jeg er sikker på at du har flere gode eksempler. Jeg vil gjerne høre hva de er og hva du gjør for å roe ned stresset i kommentarfeltet under.

Kommentarer

kommentarer