Velg en side

Skrevet av Ingeborg Kramprud

Kategori Fødselsangst
Publisert første gang 16. juli 2016

Helsedirektoratet anslår at opptil 20% av alle gravide har fødselsangst. Det vil si hver femte gravide og ca. 12.000 kvinner hvert år. Jeg var en av dem, er du?

Hva er fødselsangst?

Fødselsangst er en sterk følelse av frykt, utrygghet og uro for å føde. Det er helt vanlig å kjenne på disse følelsene. Og det en naturlig reaksjon å være redd for det som er ukjent og gjerne også forbundet med smerte. For en kvinne med fødselsangst blir følelsene så dominerende at de i perioder eller konstant overskygger alt annet, også gleden ved å være gravid.

Hva skyldes fødselsangst?

Det er lite forskning på hva som er årsaken til fødselsangst. Vi vet at du ikke trenger å ha hatt angst eller depresjoner tidligere. Noen ganger kan det være følelser og opplevelser som er fortrengt og i graviditeten kommer til overflaten, andre ganger finnes det ingen åpenbar forklaring.

Helsedirektoratet lister opp disse mulige årsakene på helsenorge.no:

• Frykt for å miste kontrollen
  • Angst for det ukjente
  • Redsel for smertene
  • Frykt for at noe skal gå galt med deg eller barnet
  • Ulike belastninger, enten i nåtid eller fortid
  • Tidligere overgrep eller krenkelser
  • Tidligere vonde sykehusopplevelser
  • Tidligere fødsler som har vært vanskelige

Hva gjør du om du har fødselsangst?

Jordmor snakker med graivd kvinne og undersøker magen hennesAlle gravide som har fødselsangst skal få hjelp av jordmor. Det er viktig at du tar kontakt så tidlig som mulig og forteller om hvordan du føler det. Du skal bli tatt på alvor. Sammen legger dere opp en plan.

Jeg vil også anbefale deg å vurdere kontakt med en Doula. En Doula er en ledsager som støtter deg gjennom svangerskap, fødsel og barsel. Du kan lese mer og finne en Doula nær deg på Norsk Doulaforening.

Mitt beste råd er å ta tak i det med en gang, uansett hvor tidlig du er i svangerskapet. Det finnes masse hjelp å få, men du må oppsøke den hjelpen selv. Ikke gjør den samme tabben som jeg gjorde og vent til slutten! Det går ikke over av seg selv og du fortjener hjelp til å få den beste fødselen og graviditeten du kan få.

Måtte alle kvinner få muligheten til å glede seg til fødsel <3

Skrevet av Ingeborg Kramprud

Mamma til to og en av Norges fremste eksperter på gravidyoga. Undervist yoga i 12+ år og gravidyoga i 8 av dem. Driver Månesøstre Kvinnesirkel og Gravidyoga Online. Hjelper kvinner i alle faser av livet bli kvitt frykter og følge hjertet sitt uten dårlig samvittighet.

Send inn en kommentar