Vi ønsker oss alle en så god fødsel som mulig. Har du tenkt på hva en god fødsel er for deg? Eller hvordan fødselen vil påvirke deg videre på reisen som mamma?

Her er mine 5 beste tips for en god fødsel.

#1 – Pust

Pusten er din viktigste allierte i fødselen. Og best av alt – det er umulig å glemme den igjen hjemme. Vi vet at å holde fokus på pusten hjelper med å roe ned sinnet og dermed unngå frykt og angst. Pusten har også en smertelindrende effekt.

Ta deg et øyeblikk til å legge merke til pusten din. Hvordan er inn pustet? Hvor dypt puster du? Hvor raskt? Og skjer det noe med pusten når du begynner å legge merke til den?

Prøv å forleng ut pustet ditt og se hva som skjer da. Ut pustet har smertelindrende effekt og har du øvd litt i forkant blir pusten et verktøy som du kan bruke til å roe sinnet og redusere smerte underveis i fødselen.

#2 – Slapp av

Hvordan du bruker energien din i fødselen er essensielt. Du bruker mer energi når du er anspent enn når du slapper av. Hvis du slapper av vil du også oppleve fødselen på en helt annen måte enn om du spenner deg.

Tillat kroppen din å åpne seg opp for å slippe barnet ut. Bruk hver ri til å glede deg til å slappe av i neste pause i stedet for hver pause til å grue deg til neste ri.

Dette er også noe du kan øve på i svangerskapet. Ta deg en pause, finn en god stilling og la kroppen falle til ro.

#3 – Beveg deg

Du kan bruke bevegelser til å hjelpe barnet på ferden ned i bekkenet og ut fødselskanalen.

Her noen gode bevegelser for åpningsfasen:

  • Vugg med hoftene fra side til side
  • Tipp bekkenet bak og fram
  • Lag sirkler med hoftene, husk begge sider med mindre det kjennes ukomfortabelt ut
  • Tegn åttetall med hoftene

Du kan gjøre disse bevegelsene stående lent mot en vegg eller mot din partner, sittende på en treningsball eller på alle 4. Disse bevegelsene er også fine å gjøre i svangerskapet. De kjennes godt for den gravide kroppen og du øver deg til du kommer i fødsel. Har du bekkenløsning anbefaler jeg å snakke med jordmor eller fysioterapeut før du gjør disse øvelsene. 

#4 – Spis og drikk

Du trenger påfyll av energi gjennom fødselen. Å sørge for at du får i deg mat og drikke er en viktig oppgave for din partner. Er det noe spesielt du kunne tenke deg kan du pakke det i fødebagen din? Det er lurt med mat som gir mye energi.

På sykehuset får du som fødende mat og drikke. Det er ikke alltid jordmor husker å fortelle hvor maten er, da spør du bare etter det når dere er kommet på sykehuset.

De fleste steder forventes det at din partner ordner seg mat selv. Fødepartneren din må også huske å ta med seg påfyll slik at dere begge har nok energi gjennom hele fødselen.

#5 –  Vær trygg

Å føle seg trygg er ett av de viktigste behovene i fødende kvinner har. Når vi føler oss trygge frigjør vi også mer oxytocin som er kroppens egne fødehormon. Er vi stresset frigjøres adrenalin i kroppen og dette blokkerer for oxytocinet.

Det kan være små justeringer som skal til for å gå fra stress til trygghet. Og har du tenkt igjennom hva som stresser deg? Snakk med partner i forkant slik at dette kan bli tatt hensyn til i fødselen.

Hva trenger du for å føle deg trygg? Hvordan kan partner bidra?

Kommentarer

kommentarer

Pin It on Pinterest

Likte du denne?

Del denne posten med vennene dine og spre ordet til flere mammaer der ute <3