Velg en side

Skrevet av Ingeborg Kramprud

Kategori Fødsel
Publisert første gang 27. desember 2016

Det første du gjør når du har bestemt deg for å skrive fødebrev er å tenke gjennom hva som er viktig for deg. Dette danner grunnlaget for fødebrevet.

Usikker på om fødebrev er noe for deg? Sjekk ut Fødebrev – skrive eller la være?

Her er noen spørsmål som kan hjelpe deg på vei:

• Hvilke forventninger har du til fødselen?
  • Hvordan kan jordmor støtte deg på best mulig måte? Er det noe som er viktig for jordmor å vite?
  • Er det noen spesielle ting du er redd for eller som bekymrer deg?
  • Hvordan reagerer du når du blir engstelig, usikker eller redd?
  • Hva trenger du for å føle deg trygg?

Form på fødebrev

Selv om det ikke er noen krav til formen på et fødebrev er det noen tips som kan være verdt å ta med seg.

1. Konkret – skrell bort unødvendige ord og gjør det så konkret som mulig. Start med å skriv ned alt du vil ha med. Deretter går du igjennom og konkretiserer.
  2. Komposisjon – gjør det enkelt å få et overblikk. Bruk overskrifter til å strukturere innholdet slik at det er lett å lese. Hvis det er noen deler som er ekstra viktig for deg å fremheve kan det være lurt å utheve disse.
  3. Kort – se om du greier å holde brevet til en side, maks to. Det gjør det mye enklere for alle som er involvert i fødselen å lese brevet.

5 tema som er viktige i fødebrevet

#1 Samtykke

Sykehus har egne prosedyrer for hva som gjøres under og etter fødsel og i mange tilfeller vil disse utføres uten at det bes om samtykke. Så sant det ikke står om liv eller alvorlig skade har du rett til å bli informert med hva som skal gjøres, hvilke fordeler/ulemper/følger det har, om det finnes alternativ og hva som skjer om man ikke gjør noe.

Hvis det er viktig for deg å bli informert og gi samtykke før prosedyrer og undersøkelser utføres er det lurt å få med dette i fødebrevet. Det kan gjøres så enkelt som å skrive: Ingen intervensjoner eller undersøkelser uten informert samtykke.

Hvis du vil vite mer om samtykke og ting du kan takke ja eller nei til på fødsetua er denne artikkelen et godt utgangspunkt.

#2 Atmosfæren på fødestua

Ønsker du dempet belysning? Kommer du til å ha med deg musikk til å spille under fødselen?

Vil du at de som kommer inn skal banke først? Hvordan vil du at de som kommer inn i rommet skal forholde seg til deg? Ønsker du å være i din egen boble eller vil du at alle skal presentere seg for deg?

Noen sykehus har studenter på fødeavdelingen. Er det greit for deg at det er med studenter under fødselen?

Få en god fødsel

Gratis minikurs for deg som vil lære hvordan du kan bruke pusten til å lindre smerte

Etter du har tatt dette kurset vil du kunne puste på en måte som lindrer smerter og roer sinnet ditt. Uansett hvordan du planlegger at babyen din skal komme til verden er det nyttig å kunne disse teknikkene. De har hjulpet meg og mange andre – nå er det din tur!

#3 Smertelindring

Det finnes ikke medikamentelle og medikamentelle former for smertelindring. Alle disse har fordeler og ulemper. Har du noen spesielle ønsker eller tanker om smertelindring?

Badekar er en form for smertelindring som mange har stor effekt av. Hvis du kunne tenke deg å prøve badekar er det lurt å få med det i fødebrevet slik at det er badekar tilgjengelig når du er klar for å prøve det. Husk at du ikke får bruke badekar om vannet tas på sykehuset eller du får epidural.

#4 Fødestilling

Mange forbinder det å føde med å ligge på ryggen. Det finnes mange andre stillinger som både kan gi hjelp av tyngdekraften og gjøre bekkenet mer åpent. Haukeland Universitetssykehus har laget en fin video med mer informasjon om fødestillinger. Sjekk ut den her.

Det er også noen sykehus som tilbyr muligheten til å føde i badekar. Er dette noe du kunne tenke deg?

#5 Den første timen

Etter fødsel er det fortsatt mye blod igjen i morkaka som babyen har stor nytte av. Tidligere klippet man navlestrengen med en gang barnet var ute. Når du venter med å klippe navlestrengen til den har sluttet å pulsere og blitt hvit kalles det sen avnavling. Dersom du ønsker sen avnavling kan du spesifisere det.

En frisk nyfødt baby som legges på magen til mor vil kunne kravle opp til brystet selv. Se video av det her. Ønsker du det eller vil du ha babyen lagt til brystet med en gang?

Ønsker du å se morkaka som har gitt næring til babyen din? Eller har du sterkt ønske om ikke å se den?

EDIT 24.01.2017 – Mange sykehus har prosedyre om å gi K-vitamin sprøyte til barnet. Dette skjer ofte uten at du får vite om det. Dette skal beskytte barnet mot blødninger. Alternativ til sprøyte er å gi dråper oralt. Dråper gir mer beskyttelse enn ingen K-vitamin og mindre beskyttelse enn sprøyte: http://evidencebasedbirth.com/evidence-for-the-vitamin-k-shot-in-newborns/

Fødebrevet er ferdig – hva nå?

Når du har gått igjennom hva som er viktig for deg er det naturlig å ta med fødebrevet til din jordmor slik at dere sammen kan gå igjennom det. Jordmor kan gi deg innspill på hva som er mulig og er en god samtalepartner om dine tanker, behov og ønsker for fødselen.

Noen gravide har samtale med jordmor på sykehuset noen uker i forkant av fødselen, en såkalt innskrivingssamtale. Dersom du er en av dem kan du ta med en kopi til den samtalen.

Fødebrevet pakker du i fødebagen din, slik at du har alt du ønsker å ha med deg samlet ett sted. Skriv ut to eksemplarer; ett til jordmor og ett du kan beholde selv under fødselen. Du går igjennom fødebrevet med din jordmor når du er kommet på sykehuset. Det er lurt å gjøre dette tidlig i fødselen. Fødebrevet blir da et utgangspunkt for å snakke om hva som er viktig for deg.

Få en god fødsel

Skrevet av Ingeborg Kramprud

Mamma til to og en av Norges fremste eksperter på gravidyoga. Undervist yoga i 12+ år og gravidyoga i 8 av dem. Driver Månesøstre Kvinnesirkel og Gravidyoga Online. Hjelper kvinner i alle faser av livet bli kvitt frykter og følge hjertet sitt uten dårlig samvittighet.

Send inn en kommentar