Gravidyoga er en skånsom treningsform som reduserer stress, motvirker svangerskapsplager og skaper rom for kontakt med barnet i magen.

Alle gravide kan delta på gravidyoga. Det kreves ingen forkunnskaper og du trenger ikke å ha gjort yoga før du ble gravid.

Hvilke fordeler er det med å gjøre gravidyoga?

Jeg tror de aller fleste kan kjenne igjen at det er perioder hvor du ikke greier å unngå å bli litt ekstra stresset. Eller perioder hvor du kan kjenne på spenning eller angst for alt som skjer i kroppen i forbindelse med graviditeten. Når du går på gravidyoga vil du lære verktøy som reduserer stress, spenninger og angst. Dette er positivt for deg og for barnet i magen.

Topp 5 fordeler med gravidyoga:

  1. Et pusterom i en hektisk hverdag
  2. Motvirker mange av de vanlige svangerskapsplagene
  3. Du blir bedre kjent med den gravide kroppen
  4. Forberedelse til fødsel
  5. Lær pusteteknikker du kan bruke i fødsel

Når kan du begynne?

Du kan begynne når du vil. Noen er mye kvalme og trøtte de første månedene og velger å vente til dette har gått over, mens andre har lyst til å starte med en gang. Det er opp til deg.

Hva gjør vi på timen?

Min filosofi er at i løpet av et kurs skal du ha fått med deg verktøy som du kan ha med i fødsel og barseltid. Mye av det vi gjør i gravidyoga har beroligende effekt her og nå. Repetisjon gjør at det blir enklere for deg å hente dem frem også i krevende situasjoner.

Du blir kjent med verktøy slik at du selv kan velge hvilke du vil ta frem i hverdagen og hvilke du vil ta frem i fødsel. Hver time vil vi være innom ulike verktøy. Noen ganger nye ting, noen ganger repetisjon fra sist.

Timene starter som regel med bevissthet rundt pusten. Vi har sirkel hver time med tema relatert til graviditet, fødsel og barseltid. Deretter gjør noen øvelser for å varme opp. Åpne i skuldre, nakke, rygg og hofter. Litt avhengig av kurset og deltakerne vil vi blant annet gjøre øvelser for beinstyrke (trengs hvis du planlegger å føde i en annen stilling enn liggende på rygg) og balanse. Hver time avsluttes med avspenning. Noen ganger tilbyr jeg dyp avspenning i form av Yoga Nidra eller hypnose for de som ønsker det.

Hva trenger du å dele med meg?

Dersom du har spesielle plager – fysiske utfordringer eller depresjon/angst/traumer vil jeg gjerne vite det slik at jeg kan tilrettelegge og følge deg opp best mulig. Og ikke minst være litt ekstra observant underveis i timen. Jeg deler ikke informasjonen med noen.

Før kursstart vil jeg sende deg en spørreundersøkelse med noen spørsmål om din erfaring med yoga og svangerskapet. Formålet er å tilby deg best mulig oppfølging.

Hva hvis du har bekkenløsning?

Du kan delta på gravidyoga også om du har bekkenløsning med symptomer. Jeg vil gi deg alternative stillinger når du ikke kan gjøre de samme stillingene som jeg viser. Gravidyoga kan ha en positiv effekt på mange vanlige svangerskapsplager – også bekkenløsning.

Noe av det aller viktigste vi jobber med på timene er bevisstgjøring i forhold til hvordan du beveger deg i dagliglivet. Mange opplever større kroppsbevissthet etter å ha deltatt på yoga – og det er et godt utgangspunkt for å justere vaner i hverdagen.

Hvor lenge kan du gjøre gravidyoga?

Du kan gjøre gravidyoga helt til barnet er født med mindre lege eller jordmor anbefaler deg noe annet. Det generelle rådet til gravide er å være i aktivitet.

Gravidyoga kan også passe om du har fått beskjed om å unngå noen former for fysisk aktivitet. Det er mye du kan gjøre med pust, avspenning og små, rolige bevegelser. Ta kontakt med meg hvis du har spørsmål om dette.

Kommentarer

kommentarer

Pin It on Pinterest

Likte du denne?

Del denne posten med vennene dine og spre ordet til flere mammaer der ute <3