Velg en side

Gravid? Du trenger en barselplan!

barselplan

Skrevet av Ingeborg Kramprud

Publisert første gang 20. juli 2017

Mange gravide har hørt om fødebrev, barselplan derimot er det ikke så mange som har et forhold til.

Fødselen er ikke sluttstreken – det er startstreken for en helt ny hverdag. Du har nettopp vært gjennom en fysisk krevende fødsel. Kroppen din trenger å få hente seg inn igjen samtidig som du skal nære en nyfødt 24/7. Du har nok med barnet, deg selv, partner og alt rundt deg. Skal du planlegge barselperioden må det gjøres før du er der.

Barselplan hadde ikke en gang falt meg inn da jeg var gravid med Sverre. Jeg skrev fødebrev, og det hjalp meg mye til å forberede meg til fødsel og tenke igjennom hva som var viktig for meg. Nå i etterkant ser jeg at å planlegge barselperioden kunne gjort en stor forskjell – og det tror jeg det kan for deg også!

Min barselplan for nestemann

Tilrettelegg for å være ammefast

Jeg husker hvor sulten og tørst jeg ble av å amme. Og følelsen av å sitte å se på kjøleskapet mens jeg var kjempesulten. Det skal jeg ikke gjøre igjen. Neste gang er jeg forberedt!

Skal Sveinung ut av huset må han smøre nistepakker til meg og legge dem rett ved meg slik at jeg kan fokusere på å amme og hvile.

Forbered god og næringsrik middag for noen uker

Sist var det så mange ganger jeg ikke rakk å lage middag. Jeg husker jeg satt ved spisebordet og tenkte på hjemmelaget lasagne mens jeg spiste knekkebrød før ørtende gang.

Mens jeg er gravid kommer jeg til å lage porsjoner med middagsmat og ha klart i fryseren. Slik at alt som trengs for å få sunn og god middag på bordet er en liten stund i stekeovnen.

Be om hjelp fra venner og familie

Sist hadde jeg nettopp flyttet til et nytt sted og jeg hadde ikke rukket å få meg et kontaktnettverk utenfor Sveinung sine venner og familie. Min egen familie var 6 timer unna. Jeg hadde heller ikke anelse om hva jeg skulle be om hjelp til og hvor hyggelig venner og familie synes det er å bidra til å hjelpe barselfamilien.

Neste gang kommer jeg til å spørre alle mine venner og familie om de har lyst til å gi oss litt ekstra støtte de første 6 ukene, og hva de kunne tenke seg å bidra med. Er jeg heldig har jeg en god venninne som vil ta på seg å koordinere alt slik at vi kan få bli i barselbobla lengst mulig.

Ha en erfaren mamma i bakhånd

Jeg husker jeg stod på kjøkkenet til svigermor rundt tre uker etter fødselen og hun spurte hvordan det gikk. Hvorpå jeg ble oppløst i tårer og ikke greide svare for meg. For det gikk ikke så veldig bra. Jeg følte meg helt rådvill, som om jeg hadde fått en oppgave i fanget som krevde mer av meg enn jeg hadde kunnskap til. Som om jeg ikke ante hva jeg skulle gjøre for å gjøre det godt for Sverre.

Hun var veldig forkjølet selv og redd for å smitte oss, så det var lite hun fikk gjort. Heldigvis skjønte hun tegninga og ordnet slik at jeg fikk besøk av tanta til Sveinung dagen etter. Lise kom som en reddende engel med strikketøyet sitt. Bare det å ha noen i nærheten som hadde gjort dette før var en enorm lettelse. Hun svarte på de tingene jeg lurte på og hjalp meg med å tolke tegnene Sverre gav meg.

Derfor kommer jeg til å sørge for at jeg har noen erfarne mammaer i nærheten som jeg vet jeg kan spørre om råd og hjelp. Som jeg vet kan holde rundt meg mens jeg gråter noen barseltårer. Som kan sitte der i ro med strikketøyet og bare være der når jeg trenger det.

Ha partner hjemme lengst mulig

Jeg skrev i et tidligere innlegg at Sveinung var borte 14 dager fra uke 2 etter fødsel. Jeg ante ikke da hvor hardt det skulle bli for meg.

Neste gang skal vi være hjemme begge to. Og jeg håper han kan ha en lenger periode fri eller med kortere dager – slik at vi kan oppleve barselperioden sammen.

Tillat deg selv å bli tatt vare på

Jeg tror det er viktig å være innstillt på at du som mamma skal ta vare på barnet og så kan du tillate andre å få ta vare på deg. Gjøre deg tilgjengelig for å ta imot hjelp og støtte.

Neste gang skal jeg virkelig la denne synke inn. Jeg skal ta enda flere massasjer enn jeg gjorde sist. Jeg skal åpne opp enda mer for å slippe andre inn til å ta vare på meg. Og jeg skal være flinkere til å ta meg en hvil på dagtid.

Minn deg på hva som er god barsel etikette

Jeg synes det er en stor glede å få folk på besøk for så å diske opp med noe godt å spise og drikke. Det er en vane for meg og tanken på å ikke servere noe når noen kom var ganske uvant. Nå hadde jeg jo ikke hverken energi eller tid til å gjøre det, men det satt allikevel langt inne. Sånn er det for mange, ikke bare meg. Og da er det viktig at du vet hva som er god barsel etikette. Og hva som forventes, eller egentlig IKKE forventes, av deg som barselmamma. Mer om det finner du i 10 bud når du skal på barselvisitt.

Har du noen tips til å fylle på barselplanen min? Jeg vil så gjerne høre fra deg, del med meg i kommentarfeltet under <3

Skrevet av Ingeborg Kramprud

Mamma til to og en av Norges fremste eksperter på gravidyoga. Undervist yoga i 12+ år og gravidyoga i 8 av dem. Driver Månesøstre Kvinnesirkel og Gravidyoga Online. Hjelper kvinner i alle faser av livet bli kvitt frykter og følge hjertet sitt uten dårlig samvittighet.

Send inn en kommentar