Nyttårsaften har alltid vært en stor feiring i min familie. Tante og onkel har invitert store og små til fest fra kveld til tidlig morgen. Så lenge jeg kan huske har ett av temaene denne kvelden vært nyttårsforsett. Noen av mine slektninger har vært ivrigere enn andre. Lista med forsett er lang; slutte å røyke, trene mer, spise sunt, slutt på sukker, ikke drikke alkohol på en måned.

Problemet mitt med nyttårsforsett er at de ofte får meg til å fokusere mer på det jeg ikke vil ha (les: det jeg skal slutte med) enn det jeg vil ha. Jeg ender som regel med å bryte dem ganske raskt og får dårlig samvittighet for at jeg ikke greide det lenger.

Inspirert av et retreat jeg var på i fjor lagde jeg meg et lite rituale for nyttår i stedet. Jeg inviterte to venninner på feiring og sammen holdt vi rom for en bevisst inngang til 2019. Med fokus på å gi slipp og å invitere inn. Jeg satte en god intensjon for det nye året og det fikk en mye mer positiv innvirkning på 2019 enn de klassiske nyttårsforsettene har fått for meg før.

Dette ble en så fin feiring av det nye året at jeg kommer til å gjenta det i år. Kanskje er det noe for deg også?

Forberedelser

Begynn å forberede deg før nyttårsaften ved tenke igjennom:

  1. Hva som har vært med deg i dette året som du ønsker å gi slipp på
  2. Hva som du ønsker å skape mer av i det kommende året.

Bruk litt tid på denne delen. Kanskje kan du sette deg i ned i stillhet ute i naturen eller kanskje er at alt du får til er 5 minutter alene hjemme? Hvis du tar deg en tur ut i naturen så ta med deg en pinne hjem igjen. En som er passe tykk og passe lang.

På nyttårsaften

Når nyttårsaften kommer så trenger du to ark, et bål eller fyr i peisen og en pinne. Pinnen bør være mer enn 40 cm lang og mulig å knekke i to.

På det ene arket skriver du ned alt du har hatt med deg i dette året som du ønsker å gi slipp på. Skriv en overskrift for å minne deg på at dette gir du slipp på. Det kan være alt fra hendelser, følelser, tankemønstre til ting og tang. Få ned alt du vil skal bli igjen i dette året.

På det andre arket skriver du ned alt du vil invitere inn i året som kommer. Nye prosjekt, muligheter, tankemønstre, følelser. Alt du vil ønske velkommen inn i livet ditt i det kommende året.

Rituale ved midnatt

Neste steg kan du gjøre rett etter eller senere. Best å gjøre det så nærme midnatt som mulig.

Sett deg ned foran et bål eller en peis med fyr i. Ta noen dype inn og ut pust. Kjenn at du er tilstede her og nå. Brekk pinnen du har i to.

Finn frem arket med det du vil gi slipp på. Les igjennom alt du har skrevet ned. Kanskje bringer det opp noen følelser i deg. La de få komme. Rull arket rundt den ene pinnen og legg den på venstre side.

Så leser du igjennom arket med alt du ønsker å bringe inn i det nye året. Ta en stund og se for det at det du har skrevet ned fyller hele deg. Kjenn hvordan det kjennes ut. Rull arket rundt den andre pinnen og legg den på høyre side.

Kast pinnen med det du gir slipp på i flammene og si høyt eller inni deg at jeg gir slipp på dette og lar det få høre til året som har vært. Se flammene som fortærer arket.

Kast pinnen med det du ønsker velkommen inn i flammene. Si høyt inni deg at dette ønsker jeg velkommen inn i det nye året. Se flammene som brenner opp arket og pinnen.

Ta en liten pause før du avslutter. Vær tilstede og se flammene, kjenn pusten din som går inn og ut, hør lyden fra ilden og pusten. Og så avslutter du på den måten

Tips

Du er fri til å gjøre dette ritualet ditt. Ta bort og legg til der det kjennes riktig. Det som er viktig er at du har en tydelig intensjon og at du finner litt ro og stillhet så du kan koble deg på deg selv.

Er dere flere så kan dere for eksempel skrive ned hva dere vil gi slipp på og hva dere vil ønske inn samtidig. For så etterpå å gjøre ritualet en etter en mens de andre er stille tilstede og holder rom. Og så når alle er ferdige ta en skål sammen.

Kommentarer

kommentarer

Pin It on Pinterest

Likte du denne?

Del denne posten med vennene dine og spre ordet til flere mammaer der ute <3