Skal du føde og er bekymret for fødselsskader? Eller har du født det kjennes ut som underlivet ikke er helt som det skal? Denne episoden er for deg.

Du får et innblikk i vanlige fødselsskader og fødselsrelaterte plager. Mange har ikke anelse om hva som kan skje og hvordan det kjennes ut. Og går derfor med plager lenge uten å gjøre noe med det. Det er synd fordi det hemmer både livskvalitet og kan forverres dersom du følger standard rådene om å knipe og gå tur.

Med på episoden er Sadie Lawler fra Hypopressiv trening Norge. Hun har personlig erfaring med skader og plager etter fødsel. Med å bli verre etter å ha fulgt standard rådene. Nå trener hun kvinner og helsepersonell i hele landet i den treningsformen som hjalp henne fra å se for seg å bli ufør til å nå ha en kropp som er med på å leve det livet hun ønsker.

Vi snakker om underlivsprolaps, smerter i underlivet, lekkasjer av urin/promp/avføring, bekkensmerter etter svangerskap, revning, klipp, delte magemuskler og hypermobilitet. Du får høre om hva som er symptomer på at noe ikke er helt som det skal. Og om standard behandlingsforløp når du snakker med legen din.

Noe av det du får høre mer om:

  • at måten underlivsundersøkelser skjer på ikke gir et godt bilde av hva som faktisk foregår. Det kan se helt annerledes ut når du står enn når du ligger
  • at det som mange hører om at enten må du knipe mer eller så er det bare å operere ikke er sant for alle
  • operasjon av diastase, lekkasjer og prolaps er behandling av symptomet – og løser ikke opp i ubalansen som er årsaken til at du har denne utfordringen
  • en helhetlig tilnærming til rehabilitering av fødselsskader og fødselsrelaterte plager
  • at vi fortsatt bruker netting i forbindelse med operasjoner her i Norge, men det er blitt ulovlig andre steder i verden
  • Sadie sitt beste treningstips etter fødsel (<- ikke det du forventer!)
  • å fokusere på en sterk og funksjonell kropp resten av livet – ikke å gjøre det du pleide å gjøre før du ble gravid som trening etter du har født
  • at det går an å trekke sammen magemuskler ved trening, men ikke ved å trene de magemusklene som er delt (som er det som har vært forsket på her i Norge)
  • hvorfor malasana som ofte fremstilles som den ultimate yogastillingen for gravide ikke er hensiktsmessig for de aller aller fleste
  • behandling av arrvev i underlivet – som du kan gjøre selv
  • og hvilken plage jeg fikk etter fødselen med Balder

I episoden nevner Sadie tall på hvor mange kvinner som blir ufør etter fødsel på grunn av smerter. Vi jobber med å finne riktig studie men her er lenker som viser at opptil 5-7% av kvinner har smerter som vedvarer mer enn 5 år etter fødsel og som påvirker livskvaliteten negativt i stor grad:

Du finner Sadie og Hypopressiv trening Norge her. Ingeborg Kramprud her. Og kan gjøre gravidyoga med meg her.

Kommentarer

kommentarer

Pin It on Pinterest

Likte du denne?

Del denne posten med vennene dine og spre ordet til flere mammaer der ute <3