Har du lagt merke til at anklene og føttene er mer hovne enn før? Hovner du opp i beina mot slutten av dagen? Her har du 5 øvelser som motvirker hovne ankler.

Disse geniale øvelsene tar kun noen minutter og du kan justere dem slik at de passer enten du er hjemme, på besøk eller på jobb.

#1 – Pek og strekk

Pek med tærne fra deg og trekk tærne mot deg. Unngå å ta i så hardt at du får kramper. Legg gjerne på pusten. Ut pust – pek tærne fra deg. Inn pust – trekk mot deg. Gjenta 10 ganger.

#2 – Sirkler

Lag sirkler slik at du roterer fra ankelen. Først 10 ganger ene veien og så like mange ganger andre veien. Også her kan du legge på pusten. Inn pust er øverste halvdel av sirkelen. Ut pust nederste halvdel. Når du legger på pusten blir bevegelsen mye roligere, se om du kan sende oppmerksomheten til ankelen og virkelig kjenne bevegelsen der.

#3 – Side til side

Denne øvelsen er best fra sittende med bena rett ut. Slipp begge føttene til høyre side. Så til venstre side. Gjenta 10 ganger til hver side.

#4 – Rist løs

Rist løs i bena. Sitter du med bena rett ut kan du riste slik at leggene dine slår forsiktig mot underlaget. Få med ankler og føtter også. Gjør det i det tempoet som passer deg.

#5 – Beina opp

Avslutt med å få bena høyere enn kroppen. Det er flere alternativ avhengig av hva du har tilgjengelig. Ligger du på gulvet kan du legge de opp på en stol, i sofaen kan du legge de høyere på noen puter. Hvis det kjennes greit ut å ligge på ryggen kan du legge en stor pute eller bolster under bekkenet og legge bena opp mot en vegg.

Det var det. 5 øvelser som motvirker hovne ankler. Hvordan kjennes det ut nå? Del med meg i kommentarfeltet. Gleder meg til å høre hva du synes!

Kommentarer

kommentarer

Pin It on Pinterest

Likte du denne?

Del denne posten med vennene dine og spre ordet til flere mammaer der ute <3